Publisert: 30.03.12

Noen tanker rundt web 2012

2011 var preget av små skjermer på mobile enheter, HTML5, CSS3, JavaScript og et økende fokus på UX. Men, hvordan blir 2012? Her er mine tanker om hvordan årene frem til nå har påvirket meg som designer og hvordan dette vil påvirke løsningene jeg lager fremover.

Aller først, så har det å jobbe med web i løpet av de siste årene, gått fra å være noe jeg elsker å gjøre til å bli noe som virkelig driver meg.
Jeg har vansker med å sette fingeren på akkurat hva som er hovedgrunnen til at det å jobbe med web har blitt så utrolig interessant, men jeg tror det er en kombinasjon av flere ting. Web er jo fortsatt på mange måter et forholdsvis nytt medium og det er først nå, det siste halvåret, at jeg føler at web som plattform ordentlig har begynt å modne. Om dette er beskrivelsen på meg som designer/rådgiver eller om det er på web generelt er jeg også litt usikker på, men for første gang føler jeg harmoni mellom teknologi, design og brukerforståelse.

Det kan jo være at jeg opplever det hele så oppløftene nå fordi jeg generelt sett har følt at utviklingen av HTML og CSS har gått utrolig tregt. Med tanke på hvor rigid og håpløst HTML/CSS var i 2000 (da jeg begynte med dette) var det ingen annen måte å lage gode visuelle løsninger på enn å kaste seg inn i Flash-sfæren. En sfære som jeg har klamret meg til frem til for to år siden, da Flash plutselig ble myrdet av Apple og iOS.

Men, samtidig skjedde det noe veldig interessant. CSS3 begynte å etablere seg, sammen med gode JavaScript rammeverk (som jQuery), så kom HTML5 som en deilig og naturlig forlengelse på utviklingen. I tillegg har årene fra internettets fødsel frem til i dag gitt oss stor empiri rundt brukerforståelse, adferdsmønstre og psykologiske aspekter som sammen med de teknologiske fremskrittene gir oss (som lever av å lage nettløsninger) en verktøykasse fylt til randen.
En verktøykasse som gjør det langt enklere og mer effektivt å lage gode nettløsninger som faktisk fungerer. Og det er her, under skapelsen av de gode brukeropplevelsene, hvor all moroa ligger. Da både for de som besøker nettsidene, men også for meg som streber etter å lage de.

Fokus på å skape gode brukeropplevelser

Selv om målet på en måte alltid har vært å lage gode brukeropplevelser er det først nå det for alvor blitt ett av mine viktigste fokusområder i alt jeg lager. Det som for meg gjør det mest interessant er kompleksiteten i det. Det er så mange elementer som bidrar til å skape en god brukeropplevelse, da alt fra god innholdsstruktur, riktig design og god teknisk funksjonalitet, men fundamentet består alltid av to ting: forståelse for det som skal formidles og forståelse av den det skal formidles til.

Det handler om ”story telling” – hvordan kommunisere for å lure seg inn i hodet på brukeren av nettstedet og hvordan så påvirke de til å gå den retningen en ønsker at de skal.

For meg er denne grensegangen mellom visuelt design og de psykologiske aspektene rundt adferdsmønstre, kognitive og emosjonelle reaksjonsmønstre utrolig interessant. ”Emosjonelt design” er en terminologi jeg ikke hadde hørt om før i fjor og som fikk stor oppmerksomhet blant webdesignere i 2011.
Jeg anbefaler alle som er interessert i dette å lese boken ”Designing For Emotion” fra A Book Apart og i utgangspunktet alt dere kan komme over av artikler av psykologen (og ekspert og forsker innenfor kognitiv vitenskap) Don Norman. Intervjuer av Apples sjefsdesigner Jonathan Ive er også et must å få med seg.

Så fremover vil jeg i definitivt ha fokus på å designe løsninger med emosjonelle virkemidler.

Responsive webdesign og mobile enheter

”Responsive webdesign” var også et hot tema i 2011 og vil definitivt fortsette å påvirke meg i 2012. Om dette er et ukjent begrep for deg, finnes det sikkert tusenvis av gode artikler om dette, men jeg kan anbefale deg å ta en titt på: AListApart og ThinkVitamin…og ikke minst, kjøp boken Responsive Web Design (nok en fantastisk bok fra A Book Apart).

Kort oppsummert handler responsive webdesign om å fokusere på de forskjellige enhetene/skjermene som nettsiden skal vises i. Responsive løsninger er designet og implementert på en måte som gjør at innholdselementene er ”flytende” og tilpasser seg skjermstørrelsen på laptoppen, tablet’n og smartphonen kun basert på CSS variasjoner og bruk av media queries. På denne måten vil nettsiden din være optimalisert/tilpasset den enheten den vises på uten at det koster spesielt mye ekstra tid og penger å utvikle.

Slik jeg ser det vil sikkert selve terminologien ”Responsive webdesign” fades ut, da teknikken etter hvert vil bli en selvfølgelighet. Ikke en selvfølgelighet at alle nettsider i fremtiden må være responsive (dette er ikke alltid den optimale løsningen), men at det vil være en selvfølgelighet at alt som lages fremover også fungerer på smartphones og tablets. Bruken av smartphones og tablets til konsumering av webinnhold vil uten tvil fortsette å øke. Det estimeres at mobil surfing vil øke med 10% i 2012 og at surfing på mobile enheter vil passere ”PC-surferne” i 2014.

Så fokus på tilgjengelighet og optimalisering for mobile enheter vil være en viktig faktor for løsningene jeg skal kose meg med i 2012.

HTML5 og CSS3

Som jeg sa innledningsvis og som du sikkert kjenner til, så er HTML5 og CSS3 nå endelig blitt såpass godt støttet, at det bare er å kjøre på. Jeg har tidligere også laget en artikkel som viser 10 CSS3 egenskaper som er temmelig trygt å bruke.
Nå har det seg jo slik at det i en god stund fremover vil være mange brukere som sitter med gamle nettlesere som ikke støtter alt det sexy som puttes inn i de nye nettsidene dine, men min innstilling til dette er ”synd for de”.
Sørg selvfølgelig for at nettsiden din er funksjonell og at den ”fungerer” for de som sitter på utdødde nettlesere, men ikke la de legge listen for hvordan nettsiden visuelt skal se ut.

Alt jeg lager fremover (more or less) vil være i HTML5 og jeg er sikker på at vi fremover vil få mange deilige eksempler på hvilke muligheter HTML5 åpner opp for. Spesielt ønsker jeg å utforske mer rundt mulighetene som ligger i Canvas elementet. Andre aspekter i HTML5 som jeg har lyst til å titte mer på er Geo-location feature, offline lagring, skjema validering, microformats og å forbedre søkemotoroptimaliseringen. Jeg syns også det er svært spennende med alle mulighetene som CSS3 åpner for, da spesielt med tanke på CSS animasjoner.

Om jeg skal favorisere én CSS3 egenskap, så må det være @font-face.
Jeg har så lenge jeg har plundret i HTML vært på desperat jakt etter måter å kunne bruke andre fonter enn Verdana og Arial. Middelmådige teknologier som FLIR, sIFR, Cufon har vært hyppig brukt (med sine fordeler og ulemper), men ingen ting slår @font-face. Helt nydelig, temmelig trygt og et ufattelig viktig løft for oss som designer.

Jeg så også en økende trend i 2011 rundt minimalistisk design.
Med dette mener jeg nettsider som hadde en veldig spisset kommunikasjon, få ”unødvendige” innganger og få men store og tydelige virkemidler som skapte god kontrast og balanse. Det dukket også opp mange nettsider som hadde svært gode typografiske virkemidler og jeg tror alle disse tingene vil være en økende trend i 2012. Jeg tror også vi kommer til å få se mange løsninger med mye rundere former enn løsninger som til nå har vært veldig firkantete.

Jeg husker godt hvor utrolig deilig det var å se Google+ circles som skilte seg visuelt fra alt annet jeg hadde sett til da. Og ikke minst den fantastiske måten det tekniske/funksjonelle harmoniserte med det visuelle. Etter det har den sirkulære formen stadig dukket opp som meget gode og vellykkete grafiske elementer og jeg har selv som mål å finne meg et bra prosjekt hvor jeg kan få eksperimentere med dette.

Påvirkning av sosiale medier

En siste ting som jeg også la merke til i 2011, som jeg tror vil fortsette å påvirke oss og løsningene som lages mot web, er diverse sosiale medier. Da både det sosiologiske aspektet, men også hvordan løsningene kommuniserer.
Som nevnt har vel aldri fokuset rundt brukervennlighet og brukertilpassede løsninger vært så stor som nå, og det er de sosiale mediene som ligger i front for hvordan de best burde løses. Jeg vet i alle fall ikke om andre nettsider og nettløsninger som endrer seg så hyppig som nettsidene og produktene til for eksempel Facebook og Twitter. De er konstant under utvikling og tilpasser seg nye brukervaner og funksjoner hele tiden.

Jeg jobbet for eksempel store deler av 2011 på en stor intranettløsning for en bedrift med 550+ ansatte hvor vi ga prosjektet den naturlige arbeidstittelen ”Det sosiale intranettet”. Det er liten tvil om at et godt intranett er ett nettsted for og av dens brukere og ikke et nettsted hvor en administrator bestemmer hva du skal lese og hvor.
Mer eller mindre alle de ”sosiale”-aspektene rundt det intranettet var inspirert av funksjonalitet og løsninger vi i dag finner i Facebook og Twitter etc.
Jeg ser også stadig løsninger med sterke design- og funksjonalitetslikheter med for eksempel Twitters applikasjonspregete design. Dette tror jeg også at vi vil se mer av i 2012.

Men, dette var meg og mine tanker.

Om du har gjort deg noen tanker om hvordan websider anno 2012 vil se ut, og evt. hva du selv fokuserer på i dag så del gjerne i kommentarfeltet under.

Skrevet av: Jens Fredrik Allworthy, 30.03.12 19:00

Flere innlegg

Skriv en kommentar: